2 mars 2016

FREDAGSMYS CHILIGRYTA


En riktigt god Chiligryta är som att hamna i himmelriket. Med de rätta tillbehören är denna maträtt en av mina största favoriter. Inget man gör på en fredagskväll men man kan förbereda denna Chiligryta dagen innan och fixa tillbehören dagen efter. Toppen!

CHILIGRYTA

1 kg högrev
Olivolja
2 gula lökar
3-4 vitlöksklyftor
1 grön chili eller jalapeño

3 tsk chilipeppar
3 tsk kakao
1 1/2 tsk spiskummin
1 1/2 tsk oregano
1 1/2 tsk koriander
6 msk farinsocker
3 msk vatten

5 dl krossade tomater
6 msk tomatpuré
6 dl köttbuljong
4 dl bönor ( jag gillar kidney eller vita)
Salt och peppar

Börja med att putsa köttet och skär det i små bitar. Värm olja i stekgrytan, bryn köttet och lägg det åt sidan. Hacka den gula löken. Kärna ur och finhacka  jalapeñon. Stek lök, pressad vitlök och jalapeño i grytan tills de är mjuka.
Rör ihop alla kryddor med vattnet till en puré. Rör ner kryddpurén i grytan och fräs i några minuter. Tillsätt kött, krossade tomater, tomatpuré och buljong. Koka upp och låt sjuda i ca 2 timmar. Tillsätt bönorna när det är ca 20 minuter kvar. Smaka av med salt och peppar. Jag gillar faktiskt min chili lite blötare och väljer att inte koka bort all vätska.

Under tiden chiligrytan kokar förbereder jag tomatsalsan och guacamolen.

PICO DE GALLO (tomatsalsa)

3 tomater
1/2 rödlök
2 msk hackad färsk koriander
1/2-1 färsk grön chili, jalapeño eller röd chili
2 msk färskpressad limesaft
Salt och peppar

Kärna ut och tärna tomaterna. Hacka rödlöken, koriandern och chilin. Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.

När jag gör en guacamole så gör jag lite olika varje gång. Men dessa ingredienser har jag nästan alltid i min guacamole.

GUACAMOLE

3-4 avokador
1-2 pressade vitlöksklyftor
1/2 pressad lime
1/2-1 hackad och urkärnad röd chili.

Dela, ta bort kärnan och gröp ur avokadorna. Kör alla ingredienser med stavmixern till en slät kräm. Smaka av med salt och peppar. Gillar man sin guacamole med "chunky" så kan man mosa avokadorna med en gaffel istället. Servera alltsammans med gräddfil/créme fraish, nachochips, lime och färsk koriander. Servera gärna med ett ljust öl, gillar man rödvin funkar Zinfandel med chili. Njut!





//Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar