23 mars 2014

Rallarvegen

Rallarvegen är en gammal väg som Rallarna använde när de byggde järnvägen till Bergen. Hela cykelsträckan går genom 82 kilometers fjällandskap och är Norges populäraste cykelväg. Man kan utgå från olika ställen men vi valde att att cykla från Finse till Flåm. Den sträckan var ca 55 km.

Vi började cykla strax efter 9 tiden och vi tog god tid på oss, fotade, käkade mat och insöp det vackra landskapet och var nere i Flåm ca 3 timmar innan det var dags att ta tåget tillbaka till Finse igen. Cykelvägen består mestadels av grusväg men under vissa etapper så är det stora stenbumlingar så man får ta det försiktigt, sträckan avslutas med asfalterad väg. Sträckan är lättcyklad för det går mestadels nedåt men det krävs en mountainbike. Man börjar med att cykla i kargt fjälllandskap och ju längre ner man kommer mot Flåm blir det grönare och grönare. Häftig natur!

Vi körde bil till Geilo, sov en natt där på hotell för att senare nästa dag ta oss vidare med tåget upp till Finse. Något som är viktigt att tänka på när man planerar sin resa i Norge är att lägga till lite restid, då hastigheterna är betydligt lägre än i Sverige och vägarna inte alltid direkt raka och fina!
Finse ligger 1222 m.ö.h. och där finns det både ett hotell och ett vandrarhem, småstugor i området och cykeluthyrning. Väl uppe i Finse satte vi upp vårt tält, tältning får inte ske vart som helst i Norge men i Finse- området fick man knalla över en lång spång för tältning. Vi gick en runda på några timmar mot Glaciären Hardangerjokullen för att sedan vända tillbaka.

I väntans tider

Packad och klar!

Utsikt från tåget

På håll, Hardangerjokullen

Cyklar finns det att hyra i massor.

Tältning

Vi lagade lite mat på stormköket och drack lite vin.

Efter 9-tiden startade vi får cykeltur ner mot Flåm.

Högsta punkten Fagervatn 1343 m.ö.h.

Mini-trollstigen i Flåmsdalen  by bike. Bromsen tjöt kan jag lova!

Nere i Flåm tog vi Flåmsbanan upp till Myrdal. Flåmsbanan kryllar av turister men kul att se sträckan som man cyklade på från en annan vinkel. Väl i Myrdal bytte vi tåg tillbaka till Finse igen.

Asiater och Amerikanare i massor..

Väl förtjänt stund i Solen

Lite Peppes innan hemfärd... Nöjd och glad att få ha upplevt så härlig natur! Norge levererar.

Om jag hade gjort om det så hade jag åkt direkt från Geilo upp till Finse och spenderat första natten där eller åkt till Flåm och tagit tåget upp därifrån och cyklat ner tillbaka till Flåm. Alternativt så hade man kunna åkt från Oslo med tåget eftersom det är samma tåg som stannar i Finse. Flera fortsätter ju även att cykla efter Flåm till Voss vilket också ska vara riktigt fint. Men viktigt är att kolla med tågtider etc innan man bestämmer för det var det som var lite avgörande för vår del..